Συνολικές προβολές σελίδας

Αναζήτηση

Θέματα

Πληροφορίες

Η φωτογραφία μου
Είμαι απόφοιτος του τομέα Κλασικών Σπουδών του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος του ίδιου τομέα της σχολής με το θέμα της διπλωματικής μου εργασίας να παραγματεύεται το έργο "Περὶ παίδων ἀγωγῆς" του Πλουτάρχου. Είμαι υποψήφια διδάκτωρ του τομέα Κλασικών Σπουδών του τμήματος Φιλολογίας του Δ. Π. Θ. Με ενδιαφέρουν αρκετά θέματα διδακτικής μεθοδολογίας και μελέτες περιπτώσεων. Το 2009 διορίστηκα μέσω Ασεπ και δίδαξα στο ΓΕΛ Αρχαγγέλου Ρόδου για δύο χρόνια. Από το σχολικό έτος 2011-12 υπηρετώ στο ΓΕΛ Λιμένα, στην γενέτειρά μου, την Θάσο.

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Παρασκευή, 14 Μαΐου 2010

Θέματα πανελλαδικών εξετάσεων 2010 - Νεοελληνική Γλώσσα 14-5-2010

ΑΠΟΛΥΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ

ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 14 ΜΑΪΟΥ 2010

ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)



ΚΕΙΜΕΝΟ

Με τον όρο αυτομόρφωση περιγράφουμε μία σύνθετη εκπαιδευτική διαδικασία της οποίας θεμελιώδης κινητήρια δύναμη είναι ο ίδιος ο άνθρωπος, ο οποίος, έχοντας επίγνωση των αναγκών και των επιθυμιών του, καλείται να συμβάλει αποφασιστικά στην πορεία της εκπαιδευτικής και επαγγελματικής του κατάρτισης. Σε αυτή την ατομική, και πολλές φορές εξαιρετικά δύσκολη, πορεία κατάκτησης νέων γνώσεων, δεν ενεργεί μόνος του, όπως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε με βάση το πρώτο συνθετικό της λέξης αυτο-μόρφωση. Ο άνθρωπος δεν δραστηριοποιείται μέσα σε ένα κοινωνικό κενό, αλλά μέσα σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Βρίσκεται δηλαδή σε συνεχή επικοινωνία με τους άλλους, σε επαφή και ανταλλαγή με τους επίσημους ή ανεπίσημους εκπαιδευτικούς θεσμούς, με ποικίλους οργανισμούς και κέντρα κατάρτισης, ακόμη και όταν οι νέες τεχνολογίες του επιτρέπουν να μαθαίνει και να εργάζεται σε φυσική απόσταση από τους άλλους.

Με αυτή την έννοια, οι διαδικασίες και οι πρακτικές αυτομόρφωσης στη σημερινή εποχή δεν σημαίνουν την απουσία των άλλων, θεσμών και ατόμων, ούτε την κοινωνική απομόνωση του καθενός ατόμου, αλλά την ενεργητική στάση του, αφού το ίδιο αποφασίζει, άλλοτε αυτοβούλως και άλλοτε κάτω από την πίεση συγκεκριμένων αναγκών, να εκπαιδευθεί. Η ενεργητική στάση συνίσταται στο ότι ο άνθρωπος καλείται να διαμορφώσει μαζί με τους άλλους συμμετέχοντες (οργανισμούς, εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους) το περιεχόμενο, τη διαδικασία και τους τρόπους της εκπαίδευσής του.
Όμως οι πρωταρχικοί παράγοντες που καθιστούν την αυτομόρφωση αναγκαία για τα άτομα των σύγχρονων κοινωνιών είναι οι νέες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις και οι συνεπακόλουθες μεταμορφώσεις της αγοράς εργασίας. Μία από τις συνέπειες αυτών των αλλαγών είναι ότι πολλά επαγγέλματα χάνουν γρήγορα την αξία και τη χρησιμότητά τους, ενώ οι γνώσεις και οι δεξιότητες που τα άτομα κατέκτησαν στα πρώτα στάδια της ζωής τους καθίστανται ανεπαρκείς για το παρόν και το μέλλον. Η συνολική τεχνολογική αναδιάρθρωση της εργασιακής δραστηριότητας στερεί όλο και περισσότερο στα άτομα τη δυνατότητα να διατηρούν μία και μοναδική επαγγελματική ταυτότητα σε όλη τη διάρκεια της ενεργού ζωής τους. Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα από τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες αυτής της κατάστασης για τα άτομα, οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δύο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους. Το γεγονός αυτό επιβάλλει στα άτομα να κατακτούν διαρκώς γνώσεις, να ανανεώνουν τις δεξιότητές τους, να αποκτούν γρήγορα νέες ειδικεύσεις, δηλαδή, να εκπαιδεύονται συνεχώς.......


Η εκπαίδευση δεν νοείται πια ως η απλή, κανονιστική μετάδοση γνώσεων από τις μεγαλύτερες γενιές στις νεότερες, όπως την όριζε ο E. Durkheim κατά τον 19ο αιώνα. Και τούτο επειδή, τόσο το περιεχόμενο της εκάστοτε εκπαιδευτικής πράξης όσο και ο χρόνος που αφιερώνεται σε αυτήν, αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης ανάμεσα στις διαφορετικές γενιές, τα δύο φύλα και τις διαφορετικές κουλτούρες των ανθρώπων, γεγονός που παρατηρείται σε όλες τις σύγχρονες πρακτικές της καθημερινής ζωής. Η εκπαιδευτική πράξη καθίσταται επομένως μια διαδικασία που δεν περιορίζεται στο χώρο (το σχολείο) και το χρόνο (περίοδος της νεότητας), αλλά επεκτείνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής και πέραν των σχολικών τειχών.

Αλεξάνδρα Κορωναίου, Εκπαιδεύοντας Εκτός Σχολείου, 2002 (Διασκευή)

Α1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).

Μονάδες 25

Β1. Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80 έως 100 λέξεων το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου: ... οι νέοι άνθρωποι των τεχνολογικών κοινωνιών καλούνται να αλλάξουν δύο ή τρία επαγγέλματα στην επαγγελματική πορεία τους ...

Μονάδες 12

Β2. α) Με ποιον τρόπο αναπτύσσεται η τελευταία παράγραφος του κειμένου; (Η εκπαίδευση δεν νοείται ... των σχολικών τειχών) (μονάδες 4)

β) Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της ίδιας παραγράφου του κειμένου (μονάδες 3)

Μονάδες 7

Β3. α) Να γράψετε ένα α ν τ ώ ν υ μ ο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:

ατομική, επιτρέπουν, ανεπαρκείς, διαφορετικές, επεκτείνεται. (μονάδες 5)

β) Να γράψετε ένα σ υ ν ώ ν υ μ ο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:

συνεχή, χρησιμότητα, συνέπειες, δεξιότητες, καθίσταται. (μονάδες 5)

Μονάδες 10

Β4. Να επισημάνετε τρία χαρακτηριστικά γνωρίσματα επιστημονικού λόγου στο κείμενο που σας δίνεται.

Μονάδες 6

Γ1. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφερθείτε στη σημασία της αυτομόρφωσης και να προτείνετε τρόπους πραγμάτωσής της σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου. (500-600 λέξεις).

Μονάδες 40

15 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Ανώνυμος είπε...

mia xara htan ta themata reeee!!!!dia viou ekpaideush 4ever!!!.........:R

Ανώνυμος είπε...

ta themata kata tin gnwmi mou itan pl vata!t thema einai oti stin anaptuksi paragrafou oi misoi egrapsan mono aitiologisi k alloi aitio apotelesma.tr ti itan???????????

Ανώνυμος είπε...

συμφωνα με μια φιλολογο με την οποια μιλησαμε ηταν αιτιολογηση,αλλα κ το αιτιο αποτελεσμα θ ληφθει ως σωστο. τ περιεργο ηταν πως ακουσα 2 3 ν επιμενουν πωσ ηταν ορισμος....

Σωτηρία Σιαμαντούρα είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Σωτηρία Σιαμαντούρα είπε...

Παρακαλω να μην χρησιμοποιουνται υβριστικές λέξεις στο ιστολογιο, γιατί αναγκάζομαι να διαγραψω τα σχόλια.(κάτι πιστέψτε με είμαι αντίθετη με κάθε μορφής λογοκρισία)
Οσον αφορά τα θέματα, για άλλη μια φορά αποδείχτηκε οτι ο θεματικός κύκλος παιδεία είναι ο αγαπημένος τους. Στα πλαίσια του λοιπόν θίγεται πάντα το ζήτημα της δια βίου παιδείας και του πως θα συμβάλουμε εμείς οι ίδιοι στην προσπάθεια μας να βελτιωθούμε. Πρόκειται για ένα θέμα επίκαιρο και διαχρονικό ταυτόχρονα (βλ. Γηράσκω αεί διδασκόμενος)
Επίσης σχετικά με την παράγραφο η πιο αποδεκτή είναι η αιτιολόγηση. Το τι θα ληφθεί τελικά ως σωστό θα το γνωρίζουμε από αυριο μετά την πρώτη συνάντηση των βαθμολογητών. Εχει πέσει στο τραπέζι πάντως και το αίτιο- αποτέλεσμα αλλά και ο ορισμός ως συνδυασμός μεθόδων.
Το σωστότερο κατά την άποψη μου είναι η αιτιολόγηση

Sylas είπε...

τελικά το αίτιο-αποτέλεσμα θα ληφθεί ως σωστή απάντηση? Νομίζω ότι στέκει αρκεί βέβαια ο μαθητής να το αιτιολογεί επαρκώς.

Ανώνυμος είπε...

ειλικρινα,εγραψα αιτιο-αποτελεσμα και ημουν σιγουρη οτι ηταν σωστο!κριμα να χασω 4 μοναδες,αφου το ελεγε ξεκαθαρα η τελευταια προταση
----> "συνεπως...."

Σωτηρία Σιαμαντούρα είπε...

Λογικά αύριο θα έχουμε περισσότερα νέα, καθώς σήμερα το απόγευμα είναι η συνάντηση των βαθμολογητών

Σωτηρία Σιαμαντούρα είπε...

H επίσημη απάντηση της Επιτροπής Θεμάτων είναι η αιτιολόγηση .
Η βαθμολόγηση γίνεται ως εξής
Αιτιολόγηση: 4 Μονάδες
Αιτιολόγηση και ορισμός ή αίτιο-αποτέλεσμα: 3 μονάδες
Ορισμός ή αίτιο-αποτέλεσμα: 1 Μονάδα

Ανώνυμος είπε...

δηλαδη τωρα θα βαθμολογηθω με 1 μοναδα???

Σωτηρία Σιαμαντούρα είπε...

Σύμφωνα με τις οδηγίες που δόθηκαν μάλλον ναι. Αν και η άποψη μου είναι οτι είναι ξεκάθαρη αιτιολόγηση καθώς αιτιολογεί την θεματική πρόταση με τις λεπτομέρειες. Στο αίτιο αποτέλεσμα έχουμε συνήθως μια αιτία στη θεματική και ακολουθούν στις λεπτομέριες τα αποτελέσματα. Αυτό που προφανώς δημιούργησε σύγχηση είναι η μεταβατική λέξη "επομένως" η οποία σκοπό είχε να μας οδηγήσει στην κατακλείδα.
Βέβαια θα έλεγα οτι για τη συγκεκριμένη παράγραφο δεν θα μπορούσαμε να δεχτούμε μόνο έναν τρόπο καθότι δεν είναι σωστά δομημένη. Προφανώς δεν ήταν οτι πιο πρόσφορο για πανελλαδικές.

Ανώνυμος είπε...

αυτο το 'συνεπως' με σκοτωσε...
τεσπα,αυριο μαθηματικα γενικς κ εχουμε πολυ δρομο.
ευχαριστω για τις πληροφοριες!

Σωτηρία Σιαμαντούρα είπε...

Δεν πειραζει μικρό το κακό που λένε.. Θα τα πηγες πολύ καλά πιστεύω αφού το ψάχνεις τοσο πολύ!!! Καλή επιτυχία και στα υπολοιπα σου εύχομαι!!!

Δημοσίευση σχολίου